|
HY402:
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού
Λογισμικού
Θέματα Εργασιών
Παρατηρήσεις
Σύμφωνα και με τη προσέγγιση που έχει γίνει στο
μάθημα τρεις μεγάλες κατηγορίες εκπαιδευτικού
λογισμικού είναι δυνατόν να σχεδιαστούν:
- περιβάλλοντα βασισμένα σε
μελέτες περίπτωσης
(case-based systems). Τέτοιου τύπου
εφαρμογές στοχεύουν σε κάποιο γνωστικό
αντικείμενο (όπως π.χ. Γεωγραφία, Ιστορία,
Μαθηματικά, κλπ.) είτε σε ενότητες γνωστικών
αντικειμένων (όπως π.χ. Ηλεκτρισμός, Κυκλώματα,
κλπ.) για τη Φυσική, (Αναλογίες, Κλάσματα, Δυαδικό
Σύστημα, κλπ.) για τα Μαθηματικά, (Περιοδικό
Σύστημα Στοιχείων, κλπ. για τη Χημεία)
- εξερευνητικά περιβάλλοντα
υπερμέσων (exploratory hypermedia environments). Σ' αυτά η
οικοδόμηση της γνώσης βασίζεται στην προσωπική
εμπειρία και δράση (τέτοιου τύπου είναι οι
αλληλεπιδραστικές ιστορίες, διάφορες βάσεις
δεδομένων, οι θεματικές εγκυκλοπαίδειες, κλπ.)
(όπως για παράδειγμα εγκυκλοπαίδεια
πληροφορικής, κλπ.)
- συνεργατικά περιβάλλοντα
υπερμέσων (cooperative hypermedia environments). Ο υπολογιστής
είναι ένα μέσο για τη συνεργασία μεταξύ των
μαθητών. Στα πλαίσια τέτοιου τύπου εφαρμογών
αξιοποιείται το δίκτυο τόσο σε τοπικό όσο και σε
ευρείας περιοχής επίπεδο.
Κεντρικό θέμα
Σχεδιασμός λογισμικού με
θέμα τη μάθηση των υπολογιστών και των νέων
τεχνολογιών από μαθητές Δημοτικού (και Γυμνασίου)
Ενδεικτικά θέματα
1. Ο υπολογιστής και οι
κύριες λειτουργίες του
2. Η μνήμη του υπολογιστή
3. Η κεντρική μονάδα
επεξεργασίας
4. Το διαδίκτυο
5. Τα κυκλώματα
6. Σχεδιασμός ιστοσελίδων
7. Δραστηριότηες γραπτής
έκφρασης με υπολογιστή
8. Το λογισμικό του
υπολογιστή
Εναλλακτικό θέμα:
Σχεδιασμός και ανάπτυξη βιβλίου Πληροφορικής
Ενιαίου Λυκείου (δεν συνίστατι αυτό το εξάμηνο)
Ενότητα 1 "Ο κόσμος της
Πληροφορικής"
Πρόκειται για την
οργάνωση του νέου βιβλίου Πληροφορικής του
Ενιαίου Λυκείου σε ψηφιακή μορφή. Το σύστημα
μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line (σε μορφή
σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή
λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα,
εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε
ψηφιακή μορφή.
Η εργασία αυτή μπορεί
να υλοποιηθεί σε ξεχωριστές ομάδες. Κάθε ομάδα
επεξεργάζεται ένα κεφάλαιο και στο τέλος γίνεται
ενοποίηση των επιμέρους τμημάτων. Παρακάτω
προτείνονται διάφορα θέματα. Μια ομάδα
αναλαμβάνει την ενοποίηση των επιμέρους
εργασιών.
- Παράσταση αριθμών στον
υπολογιστή
Πως
αναπαριστώνται οι αριθμοί στον υπολογιστή; Το
σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line (σε
μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή
λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα,
εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε
ψηφιακή μορφή.
- Κωδικοποίηση στον
υπολογιστή
Πως
γίνεται η κωδικοποίηση της πληροφορίας; Το
σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line (σε
μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή
λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα,
εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε
ψηφιακή μορφή.
- Δομή του υπολογιστή
Περιγραφή της δομής ενός
προσωπικού υπολογιστή. Το σύστημα μπορεί να
λειτουργήσει είτε on-line (σε μορφή σελίδας στο
διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή λογισμικού
υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα
διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
- Κεντρική Μονάδα
Επεξεργασίας
Πως
λειτουργεί η κεντρική μονάδα επεξεργασίας; Το
σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line (σε
μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή
λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα,
εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε
ψηφιακή μορφή.
- Κεντρική μνήμη
Λειτουργία και ρόλος της
κύριας μνήμης του υπολογιστή. Το σύστημα μπορεί
να λειτουργήσει είτε on-line (σε μορφή σελίδας στο
διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή λογισμικού
υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα
διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
- Η έννοια του αλγορίθμου
Ο ρόλος των
αλγορίθμων στην υπολογιστική υλοποίηση
προβλημάτων. Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει
είτε on-line (σε μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε
off-line (σε μορφή λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό
(κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα
εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
- Λειτουργικά Συστήματα
Ο ρόλος των λειτουργικών
συστημάτων
Εξέλιξη Λειτουργικών Συστημάτων
Διαχείριση μνήμης
Διαχείριση CPU
Διαχείριση Περιφερειακών
Διαχείριση αρχείων
Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε
on-line (σε μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line
(σε μορφή λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό
(κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα
εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
Ενότητα 2 "Δίκτυα -
Επικοινωνίες"
- Μετάδοση δεδομένων
Το σύστημα μπορεί να
λειτουργήσει είτε on-line (σε μορφή σελίδας στο
διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή λογισμικού
υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα
διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
- Δίκτυα υπολογιστών
Αρχιτεκτονικές δικτύων
Δίκτυα μικροϋπολογιστών
Δια-δίκτυα
Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε
on-line (σε μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line
(σε μορφή λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό
(κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα
εργασίας σε ψηφιακή μορφή.
- Σχεδιασμός ολοκληρωμένου
πανεπιστημιακού μαθήματος σε www
Πρόκειται για το λειτουργικό και
οργανικό σχεδιασμό ενός πανεπιστημιακού
μαθήματος στο διαδίκτυο. Θα δημιουργηθεί η
διεπιφάνεια χρήσης με όλες τις απαραίτητες
λειτουργικές μονάδες (συστατικά) που επιτρέπουν
τη χρήση ενός δικτύου υπολογιστών για
εκπαίδευση. Δεν θα γίνει ανάπτυξη του
περιεχομένου (της ύλης) εκτός και εάν
χρησιμοποιηθεί ήδη έτοιμο υλικό. Το σύστημα θα
στηθεί στο server του εργαστηρίου και μπορεί να
υλοποιηθεί με κάθε εργαλείο υλοποίησης web
σελίδων.
- Σχεδιασμός ενός
περιβάλλοντος εισαγωγής σε GSM (σε συνδυασμό με το
μάθημα του κ. Τραγανίτη αυτό το εξάμηνο)
Πρόκειται για το
σχεδιασμό ενός περιβάλλοντος εισαγωγής στα
σύγχρονα συστήματα τηλεπικοινωνιών με χρήση
πολυμέσων. Για περισσότερες πληροφορίες κ.
Τραγανίτης. Προτείνεται να ασχοληθούν με το θέμα
αυτό φοιτητές που έχουν και το αντίστοιχο μάθημα
του κ. Τραγανίτη ώστε να σχεδιαστεί καλύτερα το
όλο περιβάλλον.
Ενότητα 3 "Η Πληροφορική
στον Σύγχρονο Κόσμο"
- Κοινωνικές επιπτώσεις
Επιπτώσεις από την
εισβολή των νέων τεχνολογιών στον κοινωνικό
ιστό. Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line
(σε μορφή σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε
μορφή λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό
(κείμενα, εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα
εργασίας σε ψηφιακή μορφή .
- Νέες προοπτικές
απασχόλησης
Ποιες
προοπτικές απασχόλησης διαγράφονται από την
είσοδο των τεχνολογιών στην εργασία; Το σύστημα
μπορεί να λειτουργήσει είτε on-line (σε μορφή
σελίδας στο διαδίκτυο), είτε off-line (σε μορφή
λογισμικού υπερμέσων). Όλο το υλικό (κείμενα,
εικόνες, κλπ.) θα διατεθεί στην ομάδα εργασίας σε
ψηφιακή μορφή .
Άλλα θέματα
- "Κυκλώματα"
Πρόκειται για το
σχεδιασμό ενός πρωτότυπου που συνίσταται στη
σχεδίαση και ανάπτυξη ενός μαθησιακού
περιβάλλοντος (σχεδιάζεται η διεπιφάνεια χρήσης
και τμήμα του περιεχομένου) που θα αποτελείται
από λογισμικό πολυμέσων και συνοδευτικό
πειραματικό υλικό (κιτ πειραματισμού το οποίο
περιγράφεται αλλά δεν αναπτύσσεται) για τη
διδασκαλία εννοιών του ηλεκτρισμού με έμφαση στα
ηλεκτρικά κυκλώματα και την εκτέλεση σχετικών
πειραμάτων (hands on experience).
Στα πλαίσια αυτά, το προς ανάπτυξη
μαθησιακό περιβάλλον θα προτείνει στους μαθητές
μια σειρά από δραστηριότητες:
- παρουσίαση των εννοιών ηλεκτρισμού με
διαλογικό - αλληλεπιδραστικό τρόπο
- μοντελοποίηση εννοιών, καταστάσεων και
στοιχείων (εξαρτημάτων)
- χρήση των μοντέλων για εκτέλεση υπολογισμών και
πρόβλεψη συμπεριφοράς συστημάτων
- προσομοίωση συστημάτων (π.χ. απλά ηλεκτρικά
κυκλώματα, κλπ)
- προσομοίωση πειραμάτων (π.χ. διαδικασία
πειραματισμού πάνω σε ηλεκτρικά κυκλώματα)
- καθοδήγηση από το λογισμικό (βήμα - βήμα) του
μαθητή με φιλικό τρόπο και με τη βοήθεια
πολλαπλών αναπαραστάσεων για την εκτέλεση
δραστηριοτήτων (μετρήσεις, πειράματα, δημιουργία
συστημάτων, μετρήσεις σε αυτά, παρατήρηση
συμπεριφοράς τους κλπ.) με το πειραματικό κιτ
- απόκτηση εμπιστοσύνης στην ίδια την έννοια της
προσομοίωσης
- Εγκυκλοπαίδεια
"μοντέλα των επιστημών"
Πρόκειται για το
σχεδιασμό και υλοποίηση ενός πρωτότυπου (με δομή
"εγκυκλοπαίδειας") που θα συνδεθεί πάνω σε
ένα project σε εξέλιξη. Όλο το
υλικό πολυμέσων θα παραδοθεί έτοιμο στην ομάδα
εργασίας, η οποία και θα το μεταπλάσει σε
υπερμέσων. Το θέμα αφορά την έννοια του μοντέλου
και της μοντελοποίησης γενικότερα είτε στα
πλαίσια διαφόρων επιστημών. /P>
Παρατήρηση:
μπορείτε να προτείνετε θέματα
|