![]() |
Πανεπιστήμιο Κρήτης Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών |
|
HY402: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Οδηγίες για την υλοποίηση εργασιών
Κρίσιμες Ημερομηνίες Η εργασία του μαθήματος συνίσταται στο σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιολόγηση μέρους (ή και ολόκληρης) εκπαιδευτικής εφαρμογής. Το τελικό παραδοτέο του Μαθήματος θα παραδοθεί τέλος Ιουνίου (Τετάρτη 30 Ιουνίου 1999)
Σε Windows με χρήση λογισμικού ανάπτυξης εφαρμογών πολυμέσων (multimedia authoring tools όπως Director, Toolbook, κλπ.) ή εικονικής πραγματικότητας (virtual reality tools όπως VRT) Σε WWW χρησιμοποιώντας HTML/Javascript/Java Περιβάλλοντα ανάπτυξης (π.χ. περιβάλλον X-Windows, κλπ.) και γλώσσες προγραμματισμού (Visual Basic, C++, κλπ.).
Η τελική εργασία αποτελείται από δύο μέρη:
Η περιγραφή πρέπει είναι σε μορφή κειμένου με συνοδευτικά σχέδια ή storyboard, αλλά μπορεί να σχεδιαστεί και με χρήση κάποιου εργαλείου (π.χ. PowerPoint, σελίδες html, κλπ)
Η υλοποίηση της εργασίας περιλαμβάνει τρεις κύριες φάσεις:
Α. Γενικό Πλαίσιο Α.1 Περίληψη (θα δοθεί στο τέλος) Μονοσέλιδη περιγραφή της εργασίας, όπου περιγράφεται σύντομα η βασική ιδέα, η μεθοδολογία και τα εργαλεία ανάπτυξης, τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Α.2 Αξιολόγηση αναγκών - αναφορά σε υπάρχοντα προϊόντα (1ο Παραδοτέο: Αξιολόγηση Αναγκών)
Βιβλιογραφική αναφορά με βάση τις οδηγίες του διδάσκοντα, χρήση του λογισμικού που υπάρχει στο εργαστήριο του μαθήματος και ανασκόπηση από τον παγκόσμιο ιστό.
(2ο Παραδοτέο: Διδακτικοί και Μαθησιακοί Στόχοι) Β.1 Παιδαγωγική Προσέγγιση
Β.2 Τεχνολογική Προσέγγιση
Η αιτιολόγηση των επιλογών πρέπει να γίνει με κριτήρια τεχνολογικής ωριμότητας, καταλληλότητας για το είδος της προς ανάπτυξη μαθησιακής εφαρμογής, αποτελεσματικότητας σε σχέση με απαιτούμενους πόρους ανάπτυξης, δυνατότητας εκμετάλλευσης υπάρχουσας υποδομής (όπως π.χ. βιβλιοθήκες λογισμικού), κλπ. Β.3 Σχεδιασμός - Αρχιτεκτονική Δομή του Λογισμικού (3ο Παραδοτέο: Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός)
Αναλυτική επεξήγηση των παρεχόμενων δυνατοτήτων προς τον εκπαιδευτικό και προς τους μαθητές και να περιγραφεί η διαφοροποίηση της χρήσης από την κάθε πλευρά. Προσδιορίζονται οι δυνατότητες και τρόποι συνέργιας με άλλες εφαρμογές (όπως επεξεργαστές κειμένου, λογιστικό φύλλο, φυλλομετρητές, κλπ). Η ανάλυση αναφέρεται και στα επιθυμητά ή δυνητικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες τα οποία παρουσιάζουν μια σφαιρική εικόνα του τι επιτελεί το υπολογιστικό περιβάλλον μάθησης, αλλά δεν θα υλοποιηθούν στα πλαίσια της εργασίας λόγω περιορισμού πόρων και χρόνου. Β.4 Σενάριο της εφαρμογής (4ο Παραδοτέο: Διαγράμματα ροής - τελικό σενάριο) Παρουσιάζεται το πλήρες σενάριο της εφαρμογής, το διάγραμμα ροής και αντιπροσωπευτικό υλικό πολυμέσων (κείμενο, εικόνες, ήχοι, κλπ.) της εφαρμογής.
(προαιρετικό παραδοτέο) Γ.1 Ένταξη στη σχολική πρακτική Περιγραφή σεναρίων χρήσης για εκπαιδευτική αξιοποίηση: ποιες οι ενέργειες του εκπαιδευτικού, ποιος ο συγχρονισμός με τα πρόγραμμα σπουδών και το υπόλοιπο διδακτικό υλικό. Ποιος ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ποια η απαιτούμενη επιμόρφωση, τυχόν υπόδειξη σχετικού υλικού. Αναφορά σε δυνατές εξωσχολικές χρήσεις του λογισμικού. Γ.2 Συνοδευτικό υλικό Περιγραφή των διδακτικών βοηθημάτων, εγχειριδίων χρήσης κλπ. Τα βοηθήματα μπορεί να είναι και αυτά σε ηλεκτρονική μορφή. Γ.3 Τρόποι αξιολόγησης μαθησιακού αποτελέσματος Προτάσεις για τον τρόπο αξιολόγησης της χρήσης του λογισμικού για εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς το μαθησιακό αποτέλεσμα (διαδικασία, ποιοτικοί ή ποσοτικοί δείκτες, κλπ). Το λογισμικό που θα παραχθεί στα πλαίσια του έργου μπορεί να αξιολογηθεί σε σχολεία τα οποία έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό. Γ.4 Προοπτικές επέκτασης της εφαρμογής σε ευρεία κλίμακα Πιθανό σενάριο επέκτασης του προτεινόμενου λογισμικού (ή παρεμφερούς, του ίδιου τύπου) σε ευρεία κλίμακα. Προβλέπονται:
|
||||||||||
|