ΗΥ-120 - Ψηφιακή Σχεδίαση:
Περιγραφή του Μαθήματος
Στόχος του Μαθήματος:
Οι υπολογιστές (τόσο οι αυτόνομοι όσο και οι ενσωματωμένοι
σε άλλες μηχανές, όπως αυτοκίνητα, τηλεοράσεις, κλπ),
τα δίκτυα (όπως το Internet),
και οι τηλεπικοινωνίες (τηλέφωνα, ασύρματοι, κλπ)
είναι όλα κατασκευασμένα, σήμερα πιά, από μικροηλεκτρονικά chips
που στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι ψηφιακά.
Αυτό το μάθημα μιλάει γιά τα ψηφιακά συστήματα
--γιά τη βάση δηλαδή όλης της σύγχρονης τεχνολογίας της πληροφορίας.
Ο στόχος του μαθήματος είναι να διδάξει στο νέο φοιτητή των υπολογιστών
το τι είναι ψηφιακό κύκλωμα,
τις βασικές και απαραίτητες έννοιες και στοιχεία της ψηφιακής σχεδίασης,
και πώς με αυτά μπορεί να φτιάξει κανείς
ένα σημαντικό και κεντρικό παράδειγμα ψηφιακού κυκλώματος:
έναν απλούστατο υπολογιστή.
Βέβαια, ο υπολογιστής που θα φτιάξουμε θα είναι υπεραπλουστευμένος
(γι' αυτό και τραγικά αργός)
αλλά παρ' όλα αυτά θα είναι ένας υπολογιστής!
Η συνέχεια του μαθήματος αυτού είναι το μάθημα
"Οργάνωση Υπολογιστών"
(ΗΥ-225),
στο εαρινό εξάμηνο του 2ου έτους,
όπου ο φοιτητής θα ακούσει γιά το πώς είναι
οι πραγματικοί σημερινοί υπολογιστες (όχι οι εδώ υπεραπλουστευμένοι),
πώς είναι η γλώσσα μηχανής τους, η κατασκευή του επεξεργαστή τους,
και πώς λειτουργεί η επικοινωνία τους με τον έξω κόσμο.
Το παρόν μάθημα (ΗΥ-120) και το ΗΥ-225
είναι τα δύο μαθήματα "κορμού" (υποχρεωτικά) του Τμήματός μας
στην περιοχή του υλικού (hardware)
των υπολογιστών και εν γένει των ψηφιακών συστημάτων,
και διδάσκουν όσα
όλοι οι απόφοιτοι πληροφορικής πρέπει να ξέρουν από αυτή την περιοχή,
σαν ελάχιστη βασική γνώση.
Γιά αυτούς που επιθυμούν να μάθουν περισσότερα
γύρω από το υλικό (hardware),
υπάρχουν τα μαθημάτα επιλογής Ε4 (και ένα Ε1):
- ΗΥ-121
"Ηλεκτρονικά Κυκλώματα"
(Ε1, δεν προϋποθέτει το ΗΥ-120),
- ΗΥ-220
"Εργαστήριο Ψηφιακών Κυκλωμάτων"
(ακολουθεί το ΗΥ-120, αλλά δεν προϋποθέτει το ΗΥ-225),
- ΗΥ-325
"Εργαστήριο Ενσωματωμένων Επεξεργαστών"
(προϋποθέτει το ΗΥ-225),
- ΗΥ-425
"Αρχιτεκτονική Υπολογιστών"
(προϋποθέτει το ΗΥ-225), και
- HY-422 "Εισαγωγή στα Συστήματα VLSI"
(προϋποθέτει το ΗΥ-225).
Περιεχόμενο του Μαθήματος:
-
Μάθημα Κορμού Επιστήμης Υπολογιστών
(δηλ. υποχρεωτικό).
-
Πέντε (5) ΔΜ (Διδακτικές Μονάδες).
-
Προαπαιτούμενο: Κανένα.
Περιεχόμενο:
-
Εισαγωγή:
αναλογικά και ψηφιακά συστήματα,
πλεονεκτήματα και εφαρμογές ψηφιακών συστημάτων,
διακόπτες και λογικές πράξεις ΚΑΙ-Ή-ΟΧΙ,
συνδυασμοί και αποκωδικοποίηση,
απλά κυκλώματα με ηλεκτρονόμους (relays),
ανάδραση και μνήμη.
-
Συνδυαστικά Κυκλώματα:
πράξεις AND-OR-NOT, πίνακες αληθείας, παραδείγματα,
λογικές πύλες και IC chips,
Άλγεβρα Boole, διαγράμματα Venn, χάρτες Karnaugh και απλοποίηση.
-
Δυαδικοί Αριθμοί και Πράξεις:
πλήθος συνδυασμών και δυαδική αρίθμηση, δυαδική πρόσθεση,
πολλαπλασιασμός/διαίρεση/υπόλοιπο με δυνάμεις του 2,
wrap-around, συμπλήρωμα ως προς 2, αφαίρεση,
συνδυαστικά κυκλώματα αθροιστή/αφαιρέτη/πολλαπλασιαστή.
-
Μνήμη:
ανάδραση, ασταθή και δισταθή κυκλώματα, ταλαντωτές,
flip-flop τύπων RS και D, καταχωρητές,
RAM και αποκωδ. διευθύνσεων.
-
Ακολουθιακά Κυκλώματα:
αναχρησιμοποίηση υλικού, ανάγκη σημάτων χρονισμού, διφασικά ρολόγια,
παραδείγματα (ολίσθηση, μεταφορά καταχωρητών),
καταχωρητές αφέντη-σκλάβου και ακμοπυροδότητοι.
-
Datapath:
καταχωρητές, πολυπλέκτες, ALU's, παραδείγματα απλών datapaths,
τρικατάστατοι οδηγητές, λεωφόροι (buses), μνήμες SRAM,
παράδειγμα datapath ενός απλού επεξεργαστή
με ένα συσσωρευτή και μία λεωφόρο.
-
FSM και ελεγχος:
μηχανές πεπερασμένων καταστάσεων (FSM),
η FSM ελέγχου του απλού επεξεργαστή του μαθήματος.
-
Τεχνολογία:
ολοκληρωμένα κυκλώματα, κόστος, ταχύτητα, κατανάλωση,
και παράγοντες που τα επηρεάζουν.
Εργαστήριο:
Το μάθημα περιλαμβάνει εβδομαδιαίες εργαστηριακές ασκήσεις
με χρήση διακοπτών, LED's, bread-boards, relays, chips (TTL, CMOS),
και ενός backplane bus με SRAM
στο οποίο τοποθετούνται 3 κάρτες με λογική και καταχωρητή (PC, IR, ACC)
γιά να κατασκευαστεί ένας στοιχειώδης υπολογιστής.
-
Υπάρχουν 12 εργαστηριακές ασκήσεις, μία ανά εβδομάδα,
που αριθμούνται από το 0 έως το 11.
Η άσκηση 0 είναι εισαγωγική μόνο, ενώ οι 1 έως και 11 είναι κανονικές.
-
Κάθε εργαστηριακή άσκηση διαρκεί έως 2 ώρες
(μερικές είναι συντομότερες από αυτό).
-
Οι ασκήσεις είναι ατομικές: κάθε φοιτητής εργάζεται μόνος.
-
Κάθε εργαστηριακό τμήμα θα περιλαμβάνει 8 έως 10 φοιτητές
και θα εποπτεύεται και βαθμολογείται από ένα βοηθό.
-
Κάθε φοιτητής παραμένει στο ίδιο εργαστηριακό τμήμα
(με τον ίδιο βοηθό) καθ' όλο το εξάμηνο.
-
Κάθε άσκηση από την 1 ως την 11 βαθμολογείται
ως προς την προετοιμασία, εκτέλεση, ποιότητα,
και κατανόηση της σχετικής θεωρίας
(η άσκηση 0 δεν βαθμολογείται).
Απουσία από μίαν άσκηση βαθμολογείται με μηδέν.
Λόγω του πλήθους των φοιτητών και των τμημάτων
δεν υπάρχει δυνατότητα αναπλήρωσης χαμένης άσκησης
σε άλλη μέρα και ώρα.
Όμως, ο τελικός βαθμός εργαστηρίου θα προκύψει σαν ο μέσος όρος
των 10 καλύτερων βαθμών ασκήσεων,
άρα μέχρι μία απουσία εργαστηρίου το εξάμηνο δεν έχει συνέπειες.
-
Θα οργανωθούν περίπου 20-24
εργαστηριακά τμήματα.
Στο εργαστήριο χωρούν έως 16-18 φοιτητές,
δηλαδή είτε ένα πλήρες εργαστηριακό τμήμα,
ή δύο μη πλήρη τμήματα.
-
Χώρος Εργαστηρίου:
Λευκό Κτίριο Β (μεσαίο), Επίπεδο 0 (υπόγειο).
Ευχαριστούμε θερμά την εταιρεία
Altera
(University Program)
γιά τη δωρεά υλικών αξίας 10 χιλιάδων Ευρώ
προς το εργαστήριο του μαθήματος.
We deeply appreciate
Altera
University Program's
donation of 10 thousand Euro worth of hardware
to this course's lab.
Διαλέξεις - Τμήματα Διδασκαλίας:
Λόγω του μεγάλου πλήθους φοιτητών στο μάθημα,
η διδασκαλία θα γίνεται σε
δύο πανομοιότυπα τμήματα, το "Α" και το "Β".
Κάθε φοιτητής θα παρακολουθεί το ένα από τα δύο τμήματα
--όποιο θέλει-- αλλά αποθαρρύνονται οι συχνές αλλαγές τμήματος,
διότι η ύλη διδασκαλίας μπορεί να μην αρχίζει και τελειώνει
στο ίδιο ακριβώς σημείο στο κάθε τμήμα την κάθε μέρα.
Οι ασκήσεις και εξετάσεις θα είναι κοινές γιά τα δύο τμήματα.
Το ωρολόγιο πρόγραμμα διαλέξεων έχει ως εξής:
-
Τμήμα Α:
Δευτέρα-Τετάρτη, 3-5 (15:15 - 17:00), Αμφιθέατρο Γ.
-
Τμήμα Β:
Τρίτη - Πέμπτη, 3-5 (15:15 - 17:00), Αμφιθέατρο Γ.
-
Αναπλήρωση Χαμένων Διαλέξεων:
Παρασκευή 3-5 (15:15 - 17:00), Αμφιθέατρο Γ.
Παράδειγμα 1: όταν χάνεται η διάλεξη της Δευτέρας
(όπως την 28η Οκτωβρίου):
- Τμήμα Α: Τετάρτη-Παρασκευή, 3-5.
- Τμήμα Β: Τρίτη - Πέμπτη, 3-5.
Παράδειγμα 2: αν χαθεί η διάλεξη της Πέμπτης:
- Τμήμα Α: Δευτέρα-Τετάρτη, 3-5.
- Τμήμα Β: Τρίτη-Παρασκευή, 3-5.
-
Διαγωνισμός Προόδου:
Σάββατο, 16 Νοεμβρίου (βδομάδα 7), μάλλον 1-3 μ.μ.
Η συμμετοχή των φοιτητών είναι υποχρεωτική.
Βαθμολογία:
-
35 % από τον τελικό βάθμο εργαστηρίου,
αρκεί αυτός να είναι τουλάχιστο τέσσερα (4.0),
-
20 % από τον βαθμό του διαγωνισμού Προόδου, και
-
45 % από τον βαθμό τελικής εξέτασης (Α' ή Β' περιόδου),
αρκεί αυτός να είναι τουλάχιστο τρισήμισυ (3.5).
Βαθμός εργαστηρίου κάτω του 4.0
ή βαθμός τελικής εξέτασης κάτω του 3.5
προκαλεί αποτυχία στο μάθημα.
Οι εξετάσεις (προόδου & τελική) είναι με κλειστές σημειώσεις.
Κάθε αντιγραφή τιμωρείται αυστηρά.
Συνιστάται ένθερμα στους εγγεγραμμένους στο μάθημα
να διαβάζουν το μάθημα καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου
--όχι μόνο κατά την εξεταστική περίοδο--
και να το περάσουν κατά την Α' εξεταστική περίοδο
--η εμπειρία του διδάσκοντα δείχνει ότι
τα μαθήματα περνιούνται πολύ ευκολότερα τότε,
όταν η ύλη είναι ακόμη φρέσκια στη μνήμη.
Ειδικές Οδηγίες προς Επανεγγραφομένους:
Λόγω της ολικής αλλαγής των εργαστηριακών ασκήσεων του μαθήματος, φέτος,
όλοι ανεξαιρέτως οι εγγεγραμμένοι στο μάθημα
--είτε είχαν επανεγγραφεί στο παρελθόν είτε όχι--
οφείλουν να κάνουν όλες τις εργαστηριακές ασκήσεις
και να βαθμολογηθούν σε αυτές.
Κανείς βαθμός εργαστηρίου από προηγούμενα έτη
δεν μεταφέρεται στη φετεινή εγγραφή.
Υπενθυμίζεται ότι απουσίες από εργαστήρια βαθμολογούνται με μηδέν,
δεν υπάρχει δυνατότητα αναπλήρωσης χαμένων εργαστηρίων
σε άλλη μέρα ή ώρα,
και βαθμός εργαστηρίου κάτω του 4.0 προκαλεί αποτυχία στο μάθημα.
Επίσης, λόγω αλλαγής τόσο της ύλης του μαθήματος, ως ένα βαθμό,
όσο και --κυρίως-- του τρόπου αντιμετώπισης της ύλης
και των επι μέρους θεμάτων στα οποία τίθεται έμφαση,
καθίσταται αναγκαίο όλοι οι εγγεγραμμένοι στο μάθημα
να παρακολουθούν ανελλειπώς τις διαλέξεις,
δεδομένου και ότι το βιβλίο του μαθήματος
διαφέρει σημαντικά από το περιεχόμενο των φετεινών διαλέξεων,
οι δε εξετάσεις του μαθήματος θα βασίζονται στις διαλέξεις.
Διδάσκοντες, Βοηθοί:
-
Μανόλης Γ.Η. Κατεβαίνης,
Καθηγητής, Τμ. Επ. Υπολογιστών, Πανεπ. Κρήτης -
Υπεύθυνος διαλέξεων και γενικού συντονισμού
- e-mail: katevenis@csd.uoc.gr
-
Γιώργος Α. Καλοκαιρινός,
Συντονιστής Σχεδίασης Ψηφιακών Συστημάτων,
Ινστιτούτο Πληροφορικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) -
Υπεύθυνος εργαστηρίου
- e-mail: kalokerinos@ics.forth.gr
-
Βοηθοί
- Μεταπτυχιακοί Φοιτητές, Τμ. Επ. Υπολογιστών, Πανεπ. Κρήτης:
-
Χαρά Αθανασοπούλου
- e-mail: athanas@csd.uoc.gr
-
Γιώργος Αλεγκάκης
- e-mail: alegakis@csd.uoc.gr
-
Βανέσσα Ευαγγελάτου
- e-mail: evangela@csd.uoc.gr
-
Μαρία Μαρκάκη
- e-mail: mmarkaki@csd.uoc.gr
-
Στέφανος Παπαδάκης
- e-mail: stefpap@csd.uoc.gr
-
Βασίλης Παπαευσταθίου
- e-mail: papaef@csd.uoc.gr
-
Δημήτρης Σίμος
- e-mail: simos@csd.uoc.gr
-
Θωμάς Σκυλογιάννης
- e-mail: dogjohn@csd.uoc.gr
-
Μανώλης Σπανάκης
- e-mail: spanakis@csd.uoc.gr
-
Σταύρος Τζανιδάκης
- e-mail: tzanidak@csd.uoc.gr
-
Κώστας Χατζόπουλος
- e-mail: hatzop@csd.uoc.gr
Ηλεκτρονική Επικοινωνία:
-
Ιστοσελίδα μαθήματος:
http://www.csd.uoc.gr/~hy120/
-
Κατάλογος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μαθήματος:
hy120-list@csd.uoc.gr
Εγγραφείτε στέλνοντας e-mail στο
majordomo@csd.uoc.gr
που να περιέχει στο σώμα του μηνύματος (όχι στο θέμα)
τη γραμμή "subscribe hy120-list".
Ο κατάλογος αυτός θα χρησιμοποιηθεί
κυρίως γιά τους φοιτητές μεγαλυτέρων ετών του μαθήματος,
γιά δε τους φοιτητές 1ου έτους
κυρίως κατά το δεύτερο ήμισυ του εξαμήνου,
αφού μάθουν τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Βιβλίο:
Στους εγγεγραμμένους στο μάθημα θα δοθεί το βιβλίο:
-
M. Morris Mano: "Ψηφιακή Σχεδίαση", δεύτερη έκδοση,
Prentice Hall Int. (1991),
Ελληνική μετάφραση Απ. Τραγανίτη, εκδόσεις Παπασωτηρίου (1992),
ISBN 960-7182-01-4.
Το βιβλίο αυτό καλύπτει τα περισσότερα θέματα του μαθήματος,
εκτός --κυρίως-- τους ηλεκτρονόμους, τα διφασικά ρολόγια,
και αρκετά παραδείγματα που θα χρησιμοποιήσουμε
--ιδιαίτερα το παράδειγμα απλού επεξεργαστή του μαθήματος.
Από την άλλη, το μάθημα δεν θα καλύψει ορισμένα θέματα του βιβλίου,
και ιδιαίτερα το κεφάλαιο 9 περί ασύγχονων ακολουθιακών κυκλωμάτων.
Επίσης, το μάθημα θα επιμείνει λιγότερο απ' όσο το βιβλίο
σε ορισμένα θέματα που είναι λιγότερο σημαντικά σήμερα,
και σε ορισμένα ειδικευμένα θέματα υλικού
που δεν είναι χρήσιμα στο γενικό ακροατήριο του μαθήματος.
Γιά τους λόγους αυτούς, συνιστάται ένθερμα στους εγγεγραμμένους φοιτητές
να παρακολουθούν ανελλειπώς τις διαλέξεις του μαθήματος,
οι οποίες πιστεύεται ότι θα τους βοηθήσουν
σημαντικά περισσότερο απ' όσο το βιβλίο
στην κατανόηση των εννοιών και της χρήσης τους.
Επίσης, βοήθημα θα αποτελέσουν και οι λεπτομερείς εκφωνήσεις
των εργαστηριακών ασκήσεων.
Δύο άλλα ενδιαφέροντα (και νεώτερα) βιβλία,
που χρησιμοποιούνται διεθνώς σε πολλά Πανεπιστήμια
σε παρόμοια ή και κάπως πιό προχωρημένα μαθήματα,
είναι τα εξής:
-
Stephen Brown, Zvonko Vranesic:
"Fundamentals of Digital Logic with VHDL Design",
McGraw Hill, 2000, ISBN 0-07-012591-0
[μάλλον προτιμότερο, ως πιό σύγχρονο].
-
Randy Katz:
"Contemporary Logic Design",
Addison-Wesley/Benjamin-Cummings, 1993.