Τα Συστήματα Ανάκτησης Πληροφοριών (Information Retrieval systems) επιτρέπουν την πρόσβαση σε μεγάλους όγκους πληροφοριών αποθηκευμένων με τη μορφή κειμένου, φωνής, video, ή σε σύνθετη μορφή όπως Ιστοσελίδες. Οι γνωστές μηχανές αναζήτησης (π.χ. google, bing) εντάσσονται σε αυτήν την κατηγορία. Σκοπός των συστημάτων αυτών είναι η ανάκτηση μόνο εκείνων των εγγράφων που είναι συναφή με αυτό που αναζητεί ο χρήστης. Για να το επιτύχουν πρέπει να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα ως προς το τι πραγματικά αναζητεί ο χρήστης και ποιο το θέμα ενός εγγράφου. Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στην περιοχή των συστημάτων ανάκτησης πληροφοριών και η εξέταση των θεωρητικών και πρακτικών ζητημάτων που σχετίζονται με την σχεδίαση, υλοποίηση και αξιολόγηση τέτοιων συστημάτων.
Οργάνωση Περιεχομένου
Ευρετηρίαση και Αναζήτηση βάσει Χαρακτηριστικών (Features)
Χωρικές Δομές Πρόσβασης και Αναζήτηση σε Πολυδιάστατους Χώρους
Παράλληλη και Κατανεμημένη Ανάκτηση Πληροφοριών
Αρχιτεκτονικές MIMD και SIMD
Διαμερισμός συλλογών
Επιλογή πηγής
Επεξεργασία επερωτήσεων
Αρχιτεκτονικές Peer-2-Peer
Τεχνικές μετα-Διάταξης (meta-ranking)
Ενοποιημένες και απομονωμένες μέθοδοι
Παρεμβολή, Ψηφοφορία
Αναζήτηση στον Παγκόσμιο Ιστό
Ιστορική αναδρομή
Ευρετηριασμός ιστοσελίδων
Διάσχιση του ιστού (crawling)
Τεχνικές ανάλυσης συνδέσμων (link analysis)
Διεπαφές Χρήσης και Οπτικοποίηση
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι φοιτητές που ολοκληρώνουν το μάθημα με επιτυχία θα έχουν αποκτήσει: Γνώση. Οι φοιτητές θα έχουν μάθει τη θεωρητική βάση των καθιερωμένων μοντέλων ανάκτησης (Boolean, Vector-space, Probabilistic, Logical models), τον τρόπο και τα μέτρα αξιολόγησης της απατελεσματικότητας συστημάτων ανάκτησης πληροφοριών, και ευρετήρια και τεχνικές για την υλοποίηση τέτοιων συστημάτων. Κατανόηση: Οι φοιτητές θα έχουν κατανοήσει τη δυσκολία παράστασης και ανάκτησης εγγράφων, εικόνων, ομιλίας, κλπ., και θα έχουν κατανοήσει μεθόδους και τεχνικές για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα. Εφαρμογή. Οι φοιτητές θα μπορούν να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για να σχεδιάζουν και να υλοποιούν συστήματα αναζήτησης πληροφοριών και να αξιολογούν την ποιότητα των συστημάτων αυτών. Ανάλυση. Οι φοιτητές θα μπορούν από την περιγραφή ενός προβλήματος αναζήτησης να καθορίζουν τη λογική για την επίλυση του προβλήματος αξιοποιώντας τις έννοιες, μεθόδους και τεχνικές του χώρου της ανάκτησης πληροφοριών. Σύνθεση: Οι φοιτητές θα μπορούν να συνθέτουν τις γνώσεις και τις ικανότητες που θα έχουν αναπτύξει, καθώς και έτοιμα υποσυστήματα λογισμικού, για τη σχεδίαση και υλοποίηση ενός συστήματος ανάκτησης πληροφοριών και να αξιολογούν τη λειτουργία του συστήματος Αξιολόγηση: Οι φοιτητές θα μπορούν δοκιμάσουν και να αξιολογήσουν ένα σύστημα ανάκτησης πληροφοριών ως προς διάφορα κριτήρια.
Αξιολόγηση:
Λεπτομέρειες για την βαθμολόγηση του μαθήματος περιέχονται στην ιστοσελίδα του μαθήματος
Τα μαθήματα του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών κωδικοποιούνται με τα γράμματα "ΗΥ" και με τρία ψηφία. Το πρώτο ψηφίο δηλώνει το έτος κατά το οποίο συνήθως παρακολουθείται το μάθημα, το δε δεύτερο την επιστημονική περιοχή του μαθήματος:
Πρώτο Ψηφίο
Κανονικό Έτος Παρακολούθησης
1,2,3,4
Πρώτο, Δεύτερο, Τρίτο, Τέταρτο
5,6
Μεταπτυχιακά μαθήματα
7,8,9
Ειδικά θέματα
Δεύτερο Ψηφίο
Επιστημονική Περιοχή
0
Εισαγωγικά - Γενικά
1
Υπόβαθρο (Μαθηματικά, Φυσική)
2
Υλικό και Συστήματα Υπολογιστών
3
Τηλεπικοινωνίες και Δίκτυα
4,5
Συστήματα Λογισμικού και Εφαρμογές
6
Πληροφοριακά Συστήματα
7
Υπολογιστική Όραση και Ρομποτική
8
Αλγοριθμική και Θεωρία Υπολογισμού
9
Ειδικές Εργασίες
Ακολουθούν συνοπτικοί κατάλογοι κατά κατηγορίες των μαθημάτων του προγράμματος βασικών σπουδών του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Μαθήματα των οποίων οι κωδικοί αρχίζουν με "ΜΕΜ" ή "ΦΥΣ" διδάσκονται από το Τμήμα Μαθηματικών Εφαρμοσμένων Μαθηματικών ή το Φυσικό αντιστοίχως και αναφέρονται με τους οικείους κωδικούς. Τα προαπαιτούμενα που αναφέρονται μέσα σε παρενθέσεις συνιστώνται έντονα, αλλά δεν είναι υποχρεωτικά.